Information till dig som medlem.
Vi på Nabo har förmånen att bli föreningens nya ekonomiska förvaltare. Det innebär att vi helt enkelt hjälper föreningen med t.ex. redovisning och bokföring. Det är också från oss du kommer få din avi för avgiften/hyran.
Nytt bankgironummer
Vi vill uppmärksamma er på att bostadsrättsföreningen kommer att få ett nytt bankgironummer – det är därför viktigt att du betalar in avgiften/hyran till det bankgironummer som finns angivet på avin.
Du får först en pappersavi
Den första avin som skickas till dig från Nabo kommer att vara en vanlig pappersavi som du måste betala manuellt.
Efter att du har fått den första avin från Nabo kan du ändra aviserings- eller betalningssätt om du fortsättningsvis inte vill få en pappersavi. Om du inte gör någon ändring av aviseringssätt så kommer en pappersavi att fortsätta skickas ut. Det är då viktigt att känna till att det påförs en aviseringskostnad på pappersavin. Aviseringskostnaden är 0 kr på den första pappersavin och därefter 29 kr på varje pappersavi som skickas ut från Nabo.
Alternativa aviseringssätt
Du kan välja att få avierna via e-post, e-faktura, pappersavi (29 kr i aviseringskostnad påförs avin) samt som automatisk dragning via autogiro.
Om du vill ändra aviseringssätt så behöver du logga in till din personliga aviseringssida. Inloggningsuppgifterna står på avin som skickas ut.
Så här kommer du till din personliga aviseringssida – inloggning med uppgifter från din avi
Du skriver in nabo.se/avisering i adressfältet i din webbläsare sedan anger du avinumret och internetkoden som står på din avi.
Så ändrar du aviseringssätt och/eller betalningssätt – via medlemssidan i Nabos kundportal
Du går till nabo.se och loggar in med BankID. När du i nästa steg kommer in till medlemssidan klickar du på länken till aviseringssidan som finns under avin på startsidan.
Så här ändrar du aviseringssätt – ej pappersavi
När du har kommit in till din personliga aviseringssida så kommer du se att det står att aktuellt aviseringssätt är utskick till din postadress. Vill du inte att en pappersavi ska skickas ut till dig måste du klicka på Ta bort vid din postadress. Du kan sedan klicka på e-postadress och skriva i din e-postadress så får du din avi till din mail varje gång som Nabo aviserar. Alla avier som är skapade finns annars alltid i pdf-format på din personliga aviseringssida eller på medlemssidan i föreningens kundportal hos Nabo.
Så här ändrar du betalningssätt – E-faktura
Om du vill betala din avi med e-faktura så behöver du logga in på din internetbank och ansöka om att betala med e-faktura.
Sök upp “Nabo” eller prova att söka på bara bokstaven “N” som leverantör av e-fakturor i din internetbank (OBS! Inte föreningens namn för e-faktura!) Fyll i ditt kundnummer samt föreningens bankgironummer. Uppgifterna står på din avi. De här instruktionerna för att ansöka om e-faktura finns på din aviseringssida.
Tänk på att om du vill betala med e-faktura och inte vill att en pappersavi skickas ut vid varje avisering så måste du klicka Ta bort vid Aktuella inställningar på din aviseringssida vid din postadress.
Så här ändrar du betalningssätt – Autogiro
När du har fått avin från Nabo loggar du in på din internetbank och avslutar det gamla autogirot och därefter ansöker du om autogiro på nytt. Observera att dragningen för avgiften/hyran som ska till föreningens avgående ekonomiska förvaltare måste göras innan avslut sker.
Sök upp föreningens namn i listan av autogiroanslutna företag (OBS! Föreningens namn, inte Nabo). Ange ditt kundnummer som betalarnummer i din bank, ditt kundnummer finner du på din avi.
Kom ihåg att också välja om du vill ha dina avier till din e-postadress eller till din brevlåda, i annat fall så skickas inga avier ut.
De här Instruktioner för hur du ansöker om autogiro i din internetbank finns på din personliga aviseringssida som du kommer till från nabo.se/avisering. Inloggningsuppgifterna finns på din avi – du ska ange avinummer och internetkod.
Om du inte har tillgång till internetbanken kan du kontakta Nabo för att få en blankett för autogiroansökan att fylla i och lämna in till oss så registrera vi den hos BGC. Autogiroblanketten måste ha inkommit till oss före den 15e i månaden för att ha en chans att registreras och godkännas inför den kommande aviseringen.